Daglig leder har ordet

Velkommen til jubileumsåret 2024! Året skal feires så det monner, det blir noe for alle.

Det vil inviteres til jubileumsarrangement og det hele konsentreres til perioden 8.- 16. juni. Allerede nå har vi lagt ut en «Jubileumspakke» for salg som består av en flott pique og en greengaffel av god kvalitet, begge merket med klubbens flotte 100-års logo. Jubileumspakken er subsidiert så vi selger så lenge lageret rekker. Her kan du lese mer om jubileumspakken.

Det er mye som skjer i klubben nå. Medlemsopptaket er ferdig. 40 nye medlemmer hvorav 12 kom fra familielisten er ønsket velkommen inn i klubben. De fra ordinær venteliste har ventet i 10 år. Møter dere ukjente golfere her til våren så møt dem med et vennlig smil. De nye er kanskje usikre på hvordan saker og ting gjøres på Bogstad. La dem føle seg velkomne.

Samtidig er det en del som har meldt seg ut av klubben og antall midlertidige spilleretter reduseres. Aktive går til passiv status og omvendt. Netto vil det bli noen færre med fulle spilleretter på banen i kommende sesong.

Golfland går bra. Ingen tvil om at det er helårsaktivitet med golf i klubbhuset. Her spilles det simulatorgolf fra formiddag til kveld syv dager i uken. Økonomisk bidrar Golfland og treningsrommet positivt til klubbens økonomi. Det er plass til flere. Kanskje du skal bestille en time, med eller uten pro, for å komme i gang igjen?

Banen ligger kald og fin under et tykt snedekke. Det isolerer godt og banesjefen sier at foreløpig ser det bra ut nede på gressflaten. Vår utfordring er nå boligbygget ved driving rangen. Bygget tidlig 70-tall er det mer enn 50 år siden og vi erfarer at flere og flere skader oppstår. Bygget er modent for skikkelig rehabilitering eller riving og nybygg.

Turneringsprogrammet er i støpeskjeen. Hva skal bort, hvordan kan vi tilrettelegge bedre for de fleste uten at spilletrykket blir for stort for banen? Vi skal også ta hensyn til innspillene fra medlemsundersøkelsen. Norgesmesterskapet i slutten av juni blir det største ved siden av jubileumsuken. Som banesjefen sier; «det hjelper ikke med en million kroner ekstra, naturen klarer ikke mer» så spillet må tilpasses været.

Økonomisk har klubben det bra. Et solid overskudd i 2023 også, stor nedbetaling av gjeld og vi følger nedbetalingsplanene. Likevel får vi utfordringer i kommende år med stor prisøkning i enkelte varegrupper vi trenger for banevedlikehold og generell inflasjon. Styret ønsker ikke å heve kontingenten mer enn nødvendig og har stadig fokus på kostnadsbruken i klubben.

Som kjent går jeg over i ny rolle 1. august og det søkes nå etter min etterfølger. Nesten 100 søkere. Styret er i prosess med utvelgelse. Det er ingen enkel oppgave. Alle vi ansatte er meget spente på hvem som skal overta styringen.