Golfspill i lyn og torden

Gjennom golfsesongen er det ikke uvanlig at spillet må avbrytes grunnet lyn og torden. Les hva en spiller skal gjøre når store mørke skyer truer.

Flere ganger har lynet truffet blant annet trær på banen. Lynnedslaget som traff banen onsdag 24. juni 2015 minner oss om hvor farlig det kan være å oppholde seg på en golfbane i slikt vær. Alle spillerne kom seg helskinnet fra det denne dagen, men verre gikk det med bjerketreet på hull 7 (bildet).

Ett langt signal betyr stopp spillet

Som golfspiller ute på et stort åpent område og med en golfkølle i hånda kan man være svært utsatt for lynnedslag. Høres signalhornet skal spillet umiddelbart avbrytes og alle spillerne må søke ly så raskt som mulig. Dette gjelder både i turneringer og i vanlig selskapsspill. Ett langt signal betyr stopp spillet, mens tre korte benyttes for å sette spillet i gang igjen når faren er over.

En golfkølle er attraktivt for lyn. Legg den umiddelbart fra deg. Du kan hente den etterpå!

Lyn går alltid mellom to punkter, som for lynet er den korteste og/eller enkleste veien, og det er ikke mulig på forhånd å vite hvor nedslaget kommer. Ofte vil høye gjenstander være et utsatt punkt, men også mennesker som befinner seg på et åpent område kan være utsatt. I tillegg er metall “attraktivt” for lyn, idet metall er en god leder (enkleste vei). Hører du signalhornet eller føler du deg truet av mørke skyer på himmelen legg fra deg golfkøllene på stedet og søk ly i klubbhus eller leskur. NB! Ikke still deg under et tre!

Ansvar for egen sikkerhet

En golfspiller har alltid ansvar for egen sikkerhet på golfbanen i forbindelse med lyn og tordenvær. En spiller som opplever truende skyer i nærheten uten at det er blåst i hornet (eller spiller har ikke hørt hornet) må vurdere faren og eventuelt komme seg i ly for været.