Banestatus per 17. april

Vi ser frem mot golfsesongen etter en vinter med stabile forhold. Nå trenger vi stabil varme før gresset blir grønt, sterkt og robust nok for spill.

Vi nærmer oss den kommende utendørssesongen etter en vinter med mye snø og stabile forhold, som har bidratt til færre isbrannskader på fairway- og roughområdene.

Det er positivt at det nå er mer grønt gress synlig på fairwayene sammenlignet med tidligere år, selv om det har vært noen soppskader på grunn av langvarig snødekke. Når det gjelder greenene, har dekkprosjektet med permeabel underduk og heldekkende plastduk bidratt til et positivt resultat med tanke på isbrann og soppskader etter vinteren. Likevel står vi nå overfor utfordringer med slitasjeskader fra en våt høstsesong i fjor og høyt spilletrykk.

Skadene vil ta tid å lege, spesielt på oppvarmingsgreenene rundt klubbhuset og på greenene 8, 9 og 17. Disse områdene er nå hjelpesådd og trenger tid til å gro og tåle spillebelastning. Resten av greenene har også blitt hjelpesådd og ser bedre ut, men trenger fortsatt noen utbedringer. Vi trenger nå varme for å fremme gressvekst, men morgenfrost og lave temperaturer har hindret ny spiring etter såing. Selv med noen få varme dager, har veksten stått mer eller mindre stille på grunn av gjennomsnittlige jordtemperaturer på kun 3-5 grader.

Selv om deler av anlegget har kommet seg bra gjennom vinteren, vil det ta tid før gresset blir grønt, sterkt og robust nok for spill. Vanligvis tar det 4-6 uker å skape gode spilleflater når vi får stabil varme. Vi må huske at det fortsatt er april, og isen på Bogstadvannet har ennå ikke smeltet helt, men det forventes å skje i løpet av noen dager. Dette er et tegn på at våren er på vei, selv om det ikke ser ut til å bli en tidlig baneåpning med de værprognosene vi har per nå.

Følgende arbeider er utført så langt:

• Igangsatt vanningsanlegget
  • Lagt ut duker på greener for å sikre en jevnere gjennomsnittstemperatur samt forebygge frysetørring
  • Gjødslet greener, teesteder og fairwayer
  • Kalket alle arealer
  • Rullet greener for å jevne underlaget
  • Klippet og sådd greenene samt fjernet algeflekker
  • Igangsatt dekkskift
  • Startet arbeid med å fjerne strøgrus

Kommende oppgaver:

• Støtteså, gjødsle og legge ferdiggress der det er behov
  • Fjerne løv og kvist fra alle områdene på banen
  • Ferdigstille kantsteinprosjektet ved green 18 og tee 11. Det skal legges asfalt på de samme områdene
  • Vedlikehold av vei og trallestier
  • Klargjøring av driving rangen. Det blir en litt forsinket åpning da arbeidene med nytt tak på grunnplan skal gjennomføres
  • Klargjøre bunkerne

Basert på de forutsetninger vi har i dag, og en uendret værprognose med kaldt vær, er det vanskelig å se for seg en tidlig baneåpning. Vi må ta en uke av gangen og klubben vil fortløpende holde dere orientert om situasjonen.

Vi sees snart til en ny golfsesong.

Vennlig hilsen John Riiber