Banestatus

Vi håper alle at banen på Bogstad kan åpne så fort som mulig. Nøyaktig når åpning kan finne sted avhenger av været fremover.

April måned har vært den kaldeste som er målt i Oslo på lang tid. Vi har hatt mange netter med nattefrost. Gjennomsnittstemperaturen i bakken på dagtid frem til ca. kl. 12-13 har ikke vært høyere enn 3-4 grader. Det vil si at den effektive grotiden resten av dagen blir kort. Fra eksperthold får vi vite at det trengs 9-10 grader i bakken for å få frø til å spire. Banestaben bidrar som best de kan og har gjødslet og hjelpesådd der det trengs. Men uten temperatur ser vi for liten bedring til at det er bærekraftig. På avstand ser mye fint og grønt ut, men med nærmere ettersyn ovenfra ser man at det ser litt mer glissent ut med tanke på tetthet. Da er det heller ikke bærekraftig sett i forhold til slitasje.

Greenene har ligget under duker i vinter. Det har medført at vi har få vinterskader. Dukene gjør også at den kjølige kvelds- og nattetemperaturen ikke slår ned i greenene i samme grad som der det ikke er duker. Banegutta har klippet greenene et par ganger og ser litt vekst. Med den varslede varmen denne uke vil det vokse mer og gressteppet vil bli tettere og klart for spill. Det holder dog ikke med noen få dagers varme, vi trenger den over noe tid.

Utålmodigheten blant medlemmene forsterkes naturlig nok av at flere andre baner i Østlandsområdet åpner med dårligere spilleforhold enn slik det ser ut her på Bogstad. Klubben har et vedtatt måldokument for banen. Det er styringsdokumentet banestaben jobber etter. I vår virksomhetsplan står det som hovedmål: «…med standard på klubbhus og bane som tilfredsstiller høyeste internasjonale nivå.» Det står også: "Videreutvikling av banen skal pågå kontinuerlig for å sikre at klubben kan tilby landets beste golfbane."  Med disse formuleringene og med erfaringskunnskap om spilletrykket på banen må banestaben påse at vi ikke åpner før banen tåler spilletrykket. Vi har investert mye i anlegget vårt de siste årene, og håper medlemmene har forståelse for at vi må veie ulike hensyn opp mot hverandre.

Vi åpner noe senere enn de fleste, men når vi åpner har vi de beste spilleflatene. Det er dette de aller fleste medlemmene setter veldig stor pris på. Det er også det de fleste av de 2300 personene som står på venteliste for medlemskap ønsker å kunne spille på.

Mange er utålmodige og vil at vi skal åpne banen for spill. I dag er det 30. april. Bare én gang de siste 15 år har vi åpnet før 1. mai. Da var værgudene på vår side i alle henseende. Normalen for åpning de siste 20 år er nærmere 15. mai. I fjor åpnet banen sent, nærmere bestemt 27. mai. Vi håper selvfølgelig og tror på en tidligere åpning i år.

I fjor høst ble flere greener og treningsgreener overbelastet grunnet mye spill i kombinasjon med uvanlig mye nedbør. Resultatet av dette ser vi nå. Det jobbes iherdig for å få de berørte greener (to treningsgreener og to på banen) gode igjen. Sannsynligvis betyr det å skjerme dem for spill i en periode. Enten kommer veksten eller så må vi erkjenne at å skifte greengress neste vår er beste mulighet for å få disse greenene gode igjen.

Vi gleder oss til å se dere så snart det er forsvarlig å åpne, og holder dere oppdatert når vi har noe nytt å melde. Det er positivt at meteorologene har meldt varmere vær i slutten av uken.